Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Bliżej budowy terminali serwisowych offshore w Łebie i Ustce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-01-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Bliżej budowy terminali serwisowych offshore w Łebie i Ustce
wiz. Equinor, mat. pras.
Początek stycznia przyniósł ważne informacje w kontekście budowy terminali serwisowych w małych portach morskich w Łebie i Ustce, które będą obsługiwały farmy wiatrowe na morzu w fazie eksploatacji. W przypadku inwestycji Polenergii i Equinora w Łebie wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe. Z kolei dla inwestycji PGE Baltica w Ustce wojewoda pomorski wydał pozwolenie na budowę.

Budowa farm wiatrowych na morzu w najbliższych kilkunastu latach będzie fundamentem transformacji energetycznej w Polsce. Z racji wieloletniego zapóźnienia w tym obszarze (dziś w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej nie funkcjonuje żadna farma wiatrowa) nasz kraj wprawdzie jest beneficjentem tzw. korzyści spóźnionego przybysza, związanych m.in. z możliwością zastosowania na starcie największych i najbardziej efektywnych ekonomicznie turbin wiatrowych, jednakże nie będzie mógł liczyć tzw. local content, czyli udział krajowych przedsiębiorstw w realizacji inwestycji, na satysfakcjonującym poziomie.

Z drugiej strony beneficjentami inwestycji w morską energetyką wiatrową stosunkowo szybko staną się polskie porty morskie. Wprawdzie pierwsza inwestycja offshore’owa, czyli projekt Baltic Power (joint venture Orlenu i kanadyjskiego Northland Power), będzie realizowana z wykorzystaniem portu instalacyjnego w Rønne na duńskiej wyspie Bornholm, jednak powstają już terminale instalacyjne w portach morskich w Gdańsku i Świnoujściu. Z kolei w szeregu małych portów morskich powstaną bazy operacyjno-serwisowe, obsługujące morskie farmy wiatrowe w fazie eksploatacji.

Początek stycznia przyniósł kolejne postępy w przygotowaniach do budowy terminali serwisowych w Łebie i Ustce, które realizują odpowiednio Polenergia i Equinor oraz PGE Baltica. W przypadku inwestycji w Łebie wykonawca, czyli Erbud, rozpoczął już prace rozbiórkowe na terenie pod budowę obiektu, w którym zatrudnienie znajdzie docelowo 100 pracowników. O ile jeden z partnerów, czyli Equinor, wyda ostateczną decyzję o akceptacji, Erbud będzie odpowiadał również za realizację robót budowlanych, których zakończenie zaplanowano na połowę 2026 roku. Baza operacyjno-serwisowa Polenergii i Equinora będzie dysponować linią brzegową o długości 140 metrów, co umożliwi obsługę do 4 statków serwisowych.

Z kolei w odniesieniu do projektu spółki PGE Baltica w Ustce wojewoda pomorski wydał decyzję o pozwoleniu na budowie. Terminal serwisowy powstanie na miejscu dawnej przetwórni ryb na powierzchni nieco ponad 2 hektarów. W grudniu przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obiektu wygrała Korporacja Budowlana DORACO. Oferty w postępowaniu złożyło łącznie sześć podmiotów, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie. W tym samym miesiącu wybrano także ofertę Sweco Polska w przetargu dotyczącym świadczenia usługi inżyniera projektu.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nigdy nie upadało aż tyle firm transportowych. Przewozy drogowe w recesji

Intermodal i logistyka

Nigdy nie upadało aż tyle firm transportowych. Przewozy drogowe w recesji

Elżbieta Pałys 08 stycznia 2025

Zachodniopomorskie. GDDKiA zamawia analizę ws. obwodnicy Gryfina

Drogi i autostrady

CPK: Jest projekt budynków Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Budowa nabrzeży w porcie instalacyjnym w Świnoujściu zakończona

Biznes i przemysł

Budowa nabrzeży w porcie instalacyjnym w Świnoujściu zakończona

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Polenergia z pożyczką z KPO o wartości 750 mln zł na projekty offshore’owe

Biznes i przemysł

RWE z pozwoleniami na budowę dla farmy wiatrowej na morzu

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Nigdy nie upadało aż tyle firm transportowych. Przewozy drogowe w recesji

Intermodal i logistyka

Nigdy nie upadało aż tyle firm transportowych. Przewozy drogowe w recesji

Elżbieta Pałys 08 stycznia 2025

Zachodniopomorskie. GDDKiA zamawia analizę ws. obwodnicy Gryfina

Drogi i autostrady

CPK: Jest projekt budynków Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Budowa nabrzeży w porcie instalacyjnym w Świnoujściu zakończona

Biznes i przemysł

Budowa nabrzeży w porcie instalacyjnym w Świnoujściu zakończona

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Polenergia z pożyczką z KPO o wartości 750 mln zł na projekty offshore’owe

Biznes i przemysł

RWE z pozwoleniami na budowę dla farmy wiatrowej na morzu

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5